Vem är Beck?

Jag fick frågan om jag inte kunde skriva om Beck, och självklart kan jag göra det. (I min värld existerar det inte att inte veta vem han är, jag är ledsen för att jag inte tänkte på det!)
 
Text snodd av Sidalens Naturbruk, http://www.sidalen.se
"Född 4 juni 2006 hos Thomas & Victoria Sundqvist, Pålänge

Brun, snp
150 cm
e. Bergakung 1883
u. Heddy 23147
ue. Ukne 1901
uue. Mats 1838

Visad som treåring på sto- och unghästpremiering 2009: 9-8-8-8-7=40p
”Harmonisk, linjerad av mkt god rastyp. Vackert huvud, välansatt och välformad hals, bra överlinje och kors. Energisk, taktmässig skritt. Taktmässig markbunden kort trav.”

Frivilligt körprov: 5-3-5-4-4=21p"

 
 
 
Beck, är kanske den roligaste häst jag någonsin träffat på. Det finns vissa hästar som vinner hjärtat, helt och hållet. Det finns några få, som har den speciella platsen, och Beck är definitivt en av dessa tre. För det finns bara tre som någonsin har förtjänat den platsen.



Beck lärde jag känna som 3-åring, under 2009 då han då stod hos Thomas och Anna-Caisa Lindbäck i Storsien. Jag tyckte att det var en helfrän häst, och vi fick för oss att jag skulle rida in honom, vilket inte var några problem alls, förutom då han kom på att det var skittråkigt och la sig på marken, men det är en helt annan historia.. Typisk Beckhumor (och A-C humor..)

Beck är speciell på många sätt och vis, men har man "de rätta glasögonen" så är han helt fantastisk. Thomas och Anna-Caisa har förutom grundutbildat och jobbat denna häst, dessutom ställt upp på alla tokigheter vi har fått för oss. Han har haft det bästa möjliga liv hos dessa, och dessutom fått en utbildning jag värderar högst av alla.

En väldig förmån, är att ha lärt känna hans far Bergakung, mor Heddy och morfar Ukne, så att jag vet hur alla de hästarna har varit att hantera, ridit och köra.

Det har inte varit en spikrak resa, inte alls. Vi har hamnat i skogen ibland av oförklarliga anledningar under uteritten, han har busat och lekt. Men jag ångrar ingenting, han är glädjen i allt och har dessutom aldrig gjort mig besviken! Den ambitiösa, villiga och humoristiska häst är precis vad jag behöver! Han har en arbetsmoral som inte är av denna värld, precis som sin far Bergakung.

Lite bilder från de olika hitte-på vi har pysslat med;

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ja, ni ser ju. Ett axplock av bilder från tidigare äventyr, och nu detta äventyr. Är det inte tandem, så är det gräsklippning, eller varför inte ridning?
 
Jag har fått ett förtroende av Thomas och Anna-Caisa gällande denna hästen, och jag ska göra allt i min värld för att förvalta denna pärla på bästa sätt! De är för övrigt ett mycket stort stöd, vilket är väldigt skönt för mig att ha kunniga, förstående och lite mer realistiska än mig i många fall.
 
Så, Beck. En dag blir du min på riktigt! Än så länge har jag honom bara till låns..
 
Det var Beck, i mycket korta drag.


Kommentarer
Mormor

Jag ser på dessa bilder och läser din text och det går kalla kårar i min kropp tänk att du får denna möjlighet att handha en sån underbar häst, jag gläds med dig och inser att snart är mitt hästliv slut och det är oundvikligt att jag skriver detta med tårar i ögonen. Men du Irene har mitt fulla stöd och lyckönskan att du får möjlighet att jobba med det du tycker är roligast i världen Kram Mormor

2013-10-18 @ 17:24:43
Eva

Tack - så roligt att få veta! Här i mellansverige och neröver hänger vi inte alltid med, vet du...

Och ett "gilla" för det fina inlägget från din mormor här ovan

2013-10-18 @ 19:27:12


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0