Helgen som gått,

Fredagskvällen tillbringade jag i sadeln ute på en stubbåker. Helt okej med lite fredagstrimning på en fin häst! Därefter bar det av hemöver, dusch och sen till grannen för tacoskväll. Det var en hel blandning av folk, beridare och tjejer från unghästprogrammet. Typiskt bra avslut på veckan, och början på helgen! Sen kväll blev det dessutom, så den stora frågan var ju hur morgonen skulle bli, om väckarklockan skulle göra sitt jobb eller inte.
 
I helgen har jag haft stalltjänst med hippologerna, andra dagen de har stalltjänst, så förvirringen var total. Eller nej, inte helt. Men jag vet ju själv hur det är, och jag är dessutom inte heller helt inne i systemet ännu. Men tillsammans grejade vi det. Det är det vanliga, med att fodra, släppa ut hästar, mocka, ströa, vattenhinkar, ytterområden och så en dubbelkoll på det. Hur svårt kan det vara? Det är faktiskt skitsvårt, så man gör det i rätt ordning, rätt häst på rätt plats, enligt rutiner osv. Iallafall innan man lärt sig det helt.
 
Därefter tog jag ut Jesper på en tur, för att checka av läget inför körträningen. Det var en smärre katastrof, där han var pigg och stark, vid en förhållning så vek han in nacken och fortsatte springa, tog jag en kraftigare förhållning så började han galoppera = taskigt läge. Jag fick ta mig i kragen och verkligen köra honom, bara lugnt och försöka få honom lugnare, gjorde volter, serpentiner, överhuvudtaget böjda spår så att jag inte fastnade i handen heller, som så annars är så lätt hänt när hästen ligger på. Efter en bra stund, med lirkande, och kanske femhundra halvhalter, övergångar och halter, så mjuknade det hela och han lyssnade riktigt fint. Då gav jag mig rätt fort, och så skrittade vi av en lång runda. Då kändes det iallafall bättre inför träningen, för hade jag inte tagit igenom det där och då - så kanske jag hade fått ta smällen på träningen, vilket jag inte ville.
 
Lite svettigt blev det allt..
 
Jesper fick sig en ordentlig dusch sen, och jag tog även hand om utrustningen och vagnen.
 
Man får ha lite fantasi när högtryckstvätten är inlåst.. Vagnen fick sig en rengöring också, man ska se ordentlig ut.
 
Därefter var det stalltjänst som gällde, lunch och eftermiddagsstalltjänst. Mellan där hann vi också gå en sväng i hästaffärerna och kika lite, fanns många saker, men egentligen ingenting jag ville ha. Lördagskvällen spenderades med folk i vardagsrummet, tittandes på körslaget.


 

Med tanke på att det blev en sen kväll igårkväll också, så trodde jag att det skulle bli tungt imorse, men icke. Vaknade spänd av förväntan inför körträningen med Jesper - så roligt! Men lite skräckblandad förtjusning såklart, det är ju svåra banor och träningar de har, efter att ha tittat på några så hade jag även med det i bakhuvudet.
Först var det stalltjänst igen, denna morgonen flöt det på riktigt bra. Vi var klara rätt fort, så jag hann även gå upp på kontoret och äta en andra frukost innan det var dags för att göra iordning Jesper.
 
På körträningen var det "teknikträning" det vill säga speciella övningar och moment, i en precisionsbana. Jag trodde ögonen skulle falla ur när jag såg alla koner och sammansättningar. Jesper var riktigt mjuk och fin på uppvärmningen, en sån härlig känsla! Vi hade bangenomgång med Göran E Larsson, som håller i och bygger banorna (byggde på SM) och då kändes det lite bättre, men det var riktigt svåra och kluriga övningar. Men med Marie på kuskbocken kändes det tryggt, är det någon som kan så är det hon!
 
I början hade jag för lågt tempo och låg inte tillräckligt före i tanken - satte Jesper i klistret ett par gånger (det får bara inte hända) obalanserat och tvära svängar. Med coachning från Marie, högre tempo och när jag inte satt och siktade som en blådåre så gick det riktigt bra. Jisses vad roligt det var! Tills han bad mig att ta en övning baklänges... Hur göra? Snacka om guldfiskminne, kortslutning och övrig förvirring till en början. Men det gick det också! Marie berättade att på lanslagsträningarna brukar de först köra en bana, sen ska de köra den åt "fel håll", så det är nog ganska vanligt ändå. Men för mig vart det korvstopp i hjärnan! Men oj vad roligt det var, det gav verkligen mersmak.
 
Det är inte alltid lättare att köra sakta, inte alls. Men med rätt tempo och en koncentrerad pajas som höll i tömmarna så gick det riktigt bra! Tänk vad jag får lära mig saker..!
 
Bästa bussiga Jesper, som släpade mig nybörjaren runt där ute. Vilken läromästare! Det är fina skolhästar, verkligen.
 

Eftermiddagen spenderades på Ekerödsrasten på FNH Skåne's avelsföreläsning av Kjell Olsson. Denna mannen, han är unik. Det finns bara en av det slaget. Så många minnen, stor kunskap och för att inte tala om engagemang. Det diskuterades premieringar, norska hingstar, svenskt avelsmaterial och massa mera. Det var en klockren avslutning på helgen.
 
Nu ska jag gå och kolla efter tid att tvätta, sen äta någon form av mat. Det blir nog en tidig kväll, efter den missade sömnen i helgen.
 
Imorgon är det måndag, ny vecka och mera hästkörning. Jag längtar!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0