Tävlingen som sådan

Det var en dressyr och precisionstävling anordnad av Skånska Körsällskapet, och jag deltog med en av skolhästarna - Isur. Dagen innan så körde jag honom för första gången, och dessutom ska man ju ha ett dåligt genrep - inte sant? 

Lördagen gick åt till att köra igenom programmet, provknoppa, putsa sele och bada häst. När jag körde igenom programmet, så körde jag fel väg. Katastrof! Man vänder upp på meddellinjen fyra gånger (ja, det är rätt - 4 ggr) så efter den tredje så trodde jag att jag var färdig och tackade för mig.. Inte bra! Så, jag ska ärligt säga att mitt största problem och farhåga var att jag skulle köra fel.. 

Med Marie som medhjälpare, kändes det dock väldigt tryggt! Framkörningen blev inte så lång, men jag borde ha satt lite mera tryck och tänjt lite mer på gränserna. Han kändes lugn och trevlig, nästan lite seg. Den känslan fortsatte sen inne på banan också, han gick inte riktigt fram, och jag använde inte piskan (varför vet jag inte?) men överlag en ganska stabil runda, med lite taktmissar här och där, då Isur lätt "rullar" lite. Men några delar blev riktigt bra, bland annat åttvolterna och 2st uppkörningar på meddellinjen! 

Känslan från programmet överensstämmer helt med protokollet, så det känns riktigt bra faktiskt! 

I precisionen, glömde jag banan. Det var fruktansvärt jobbigt!!!!!! Jag hade inget riktigt system när jag gick och kollade banan innan. Jag måste lära mig det ordentligt! Jag körde uselt och satte Isur i taskiga situationer, så två bollar rev vi i båda omgångarna. Några linjer blev riktigt bra, och andra helt katastrof! Men det är positivt, nu vet jag precis vad jag ska träna på! 

I dressyren kom vi på första plats med 64 straffpoäng och i precisionen på tredjeplats, endast en poäng från första placerade.  




Fantastiskt rolig dag som gav mersmak - nu ska jag träna vidare och ta tillvara på alla möjligheter här! Längtar tills nästa gång. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0