Se och lär, helt enkelt.

 
Även fast det är så mycket som går galet, så notera en del saker;
- de har hägnat in med staket i mitten
- speakern är otroligt lugn, saklig och håller ordning
- det finns ett framförställ till varje ekipage
- de får ut ekipagen eftersom
- ingen "panikar"
 
Dock..
- en man blir översprungen
- varför i hela världen spänner de inte ifrån de andra hästarna? Då hade de kunnat undvika alla de övriga som också hamnar i detta.
 
Ja, de finns mycket att fundera kring. Men, helt klart sevärd video. Marie och jag diskuterade den mycket idag, efter att hon visade den för mig imorse.
 
Det händer, och det händer fort. Idag, till exempel, när vi skulle ha lektion och vi stod och skulle spänna för - så kommer det en lastbil/kranbil/bredlast och ska klämma sig förbi två ekipage som ska spänna för. Marie hann just ropa att de skulle gå därifrån, men då var det redan försent. Den ena hästen hamnade i den andras vagn, galopperandes/klättrade över den och klarade sig utan mer än några skrapsår. De övriga var skärrade, speciellt en som backade in i stallväggen med buller och bång. Men det var så onödigt, så fruktansvärt onödigt. Om lastbilschauffören hade haft lite vett och inte gjort som han gjorde, hade det ju aldrig hänt.. (klyschigt va?) Men, det kan inte göras ogjort.
 
Samtidigt, som det finns en mindre negativ sida med det hela.. (Om än tråkigt sätt) att nu fick eleverna se hur fort det kan gå, och att skolhästarna är faktiskt hästar. De kan reagera. De är lite för snälla, så eleverna blir lätt aningens nonchalanta. Men, det var ett tråkigt sätt- men kanske välbehövligt.
 
Jag hade hunnit spänna för på en sida, (befann mig på andra sidan) och jag kan lova att jag har aldrig spänt ifrån så snabbt. Någon gång..
 
Tänk efter. Inte bara en gång, ta två. För säkerhetsskull.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0