Från regn till sol

Vilken dag, vilken vänding. När väckarklockan ringde, hörde jag även ett bekant ljud på min fönsterruta. Just det - regn. Då var det bara att hoppa i mitt fantastiska regnställ, som var lika dyrt som det är bra i och för sig. Vi började med stalltjänsten på morgonen, där ingick bland annat att hämta gossarna Bonneville, Ohio och Rarino, som bott ute under helgen (lyckos dom, önskar att fler kunde det!) Dock ligger de gräshagarna en bra bit bort, så det tar drygt en kvart att gå bort dit, men hippologerna var 9st på stalltjänsten så det var ju inga problem.
Efter frukosten var första passet Rarino, som även idag skötte det galant. Han är under inkörning, och går nu i vagn på täckta banan, en oval bana med tak över och väggar - ganska praktiskt. Han har utvecklat sin skritt en del faktiskt, vilket är roligt med tanke på att det är den mest svårpåverkade gångarten hos hästar. Vad månne det bli av denna stjärna? Han är då så trevlig att jobba med, och börjar också ta röstkommandon riktigt bra, både när det gäller halt och att sakta ner tempot i skritten, att ta ett steg i taget. (jag är inte petig, nejnej.)

Här kommer hippologerna med deras unghästar gåendes mot stallet efter lektion. Det såg ut som om de nyligt börjat ha sadel på sig.

Därefter körde jag Bonneville och Marie Balzac, en tur först runt terrängbanan sen på Warren Hastingsbanan. Det var blött och sumpigt på gräsbanan dock. Plus att det regnade på tvären, jag skojar inte. Jag blev blöt i hela ansiktet och under/i hjälmen, Bonneville ville inte alls gå mot regnet, som inte är så konstigt med tanke på skygglapparna - det måste ju bli som en regnfångare! Ingen sån där kanon-känsla idag, men det är bra att det finns saker att jobba på och att utveckla, jag måste bli kvickare i mina hjälper och köra mer aktivt. Det var ingen höjdare att vara utan handskar när det ösregnade, en lite stark och stel häst och hala tömmar.. Hade jag inte suttit på dem hade de väl farit all världens väg. Men Bonneville är en häst som tilltalar mig starkt, stor och lite tyngre häst, men med en hel del gång och lätthet. Han ger en fantastisk känsla, när vi jobbar tillsammans!

Efter lunchen sken solen och då for vi ut med Druva runt Granelund, Marie körde och jag åkte med. Vi diskuterade tävlingar, licenser, ekonomi för tävlingskörning och mycket annat mellan himmel och jord. Inte alls dumt faktiskt! Därefter putsade jag av våra selar och gjorde iordning Nehru till Hanna för tömkörning. De hade träning inför kadriljen, och nu börjar den att sitta och ser riktigt bra ut! Bad och flätning av Lambi stod på schemat innan dagen var slut.

Från tömkörningskadriljen, som i helgen ska till Tyskland på två hästshower/mässor och visa upp sig!

Efter en god middag, packat upp hästsakerna, dusch och nu blir det film innan läggdags. Vilken måndag! Men imorgon.. då är det äntligen tisdag!

/som ett barn på julafton


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0