inkastad i vardagen

Måndagen var här igen. Måndag? Känns som onsdag, eftersom att jag jobbade helg, det kommer att bli en lång vecka med andra ord.. Eller inte alls, med tanke på att på torsdag åker jag till Strömsholm, får hälsa på alla härliga människor och därefter utbildning fredag och lördag!
 
Jag började morgonen med ett körpass, Bonneville närmare bestämt. Han är en häst som tilltalar mig mycket, han är stor och tung, en hel del gång, för övrigt stark, lite på och ganska skev. Men när man får jobbat igenom honom så ger han en sån fantastisk känsla! Så ni kan ju tänka er - jag påbörjade dagen på bästa möjliga sätt! Jag var väldigt aktiv när jag körde, ställde höger-halvhalt-vänster-halvhalt-höger.. osv för att inte ge honom möjlighet att ta bettet, och för att jag inte skulle bli stum i handen. Det var viktigt att halvhalterna gick igenom, för annars blir han bara starkare och springer mera. Jag drev dessutom på vänster bak, som han inte är så pigg på att använda, och använde pisken som innerskänkel på högersidan. Han blev så mjuk och fin, travade mer genom hela kroppen och arbetade med rygg och bakdel - vilken känsla.
 
Sen hade Marie kommit tillbaka, vi tog ut Rarino som skötte sig strålande på täckta banan, ut på galoppbanan och allt var frid och fröjd. Eller? Rarino hade upptäckt staket och grindar, som idag var fullständigt livsfarliga och köttätande, speciellt Holsteinerhästar med vita strumpor tydligen! Knashäst. Men i övrigt gick det himla bra.
 
Efter lunchen körde jag Justin och Marie Druva (äntligen, så som jag gillar den hästen) en skrittrunda. Vi var något begränsade på grund av Breeders och att de asfalterar om vägen (som vi måste korsa i alla rundor) så det blev att vi skrittade fram till vägen, sen var det bara att vända tillbaka. Det blir egentligen inte så mycket kortare, men det kändes konstigt att köra vägen åt andra hållet.
 
Personalutbildning stod på agendan i utbildningshuset kl15, dagens tema var hovvård, foder och djurskydd/djurförsök. Det var intressant, men lite tungt att ha två timmar på sena eftermiddagen utan paus och fika.. På hovvården pratade hovslagaren om belastning, vilka faktorer som spelar in gällande exteriör/arv/friktion/underlag/arbete/hagmarker med mera. Han nämnde särskilt att man måste skilja på begreppen "stor/liten hov", utan den korrekta definitionen är att hovens volym ökar/minskar, att den blir vidare/smalare, plattare/högre. Han hade en väldigt pedagogisk föreläsning där han förklarade noggrant, repeterade och hade en röd tråd genom allt. Men han är ju lärare på hovslagarutbildningen också, så lite pedagogisk får man ju hoppas att han är. (Vilket jag har lärt mig att det är inte en självklarhet för att titeln är lärare) Fodertemat var kolik, Sofia och Per Michanek föreläste/hade en diskussion om kolik, orsaker/åtgärder/förebyggande. Det stora hela gick ut på att det är ett komplext sjukdomstillstånd med många möjliga faktorer. Diskussionerna var riktigt bra, och jag fick med mig mycket matnyttigt därifrån. Den sista föreläsningen handlade om djurförsök, det vill säga forskning, hur man går tillväga för att få genomföra djurförsök på häst. Det var intressant, även om jag ska erkänna att min koncentration inte var på topp.. Men Flyinge till exempel, har tre stallar godkända för djurförsök, Skolstallet, Stostallet och Stora Hingststallet. Det var en lång byråkrati innan ett forskningsprojekt kunde tas till handlingarna, värt att tänka på!
 
Jag börjar bli sjuk igen, det är inte så konstigt i och för sig, men jag tycker att det räcker nu! Så nu ligger jag i sängen och ska kolla på Mord i sinnet tänkte jag.
/vill undvika den delen som förbinder huvudet med kroppen


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0